Σάββατο, 20 Μαρτίου 2010


Constantin et la Gaule

Autour de la vision de Grand
(310-2010)



colloque

organisé à l'occasion du mille sept centième anniversaire
de la vision de Constantin Ier à Grand
les mercredi 6 et jeudi 7 octobre
à Domrémy-la-Pucelle (88)
(Centre Johannique)

L'année 2010 marque le mille sept centième anniversaire de la "vision païenne" de Constantin, épisode que Camille Jullian, le grand historien de la Gaule, proposait de situer à Grand.

          En cette occasion, un colloque international est organisé par l'EA 1132 HISCANT-MA de l'Université Nancy 2,  intitulé Constantin et la Gaule (entendue ici au sens large, augmentée de la Bretagne, gouvernée par Constantin dès les premiers temps de son règne, ainsi que de la péninsule ibérique, qu’il enlève à Maxence dès 310).

          Si l’on voit surtout en Constantin l’homme du Pont-Milvius et le fondateur de Constantinople, les années gauloises n’en constituent pas moins une période importante de son règne. La Gaule, en effet, constitue le cœur du territoire dirigé par son père Constance Chlore jusqu’à sa mort, le cœur du territoire dirigé par Constantin au début de son propre règne et pendant plus d'une décennie. C'est pourquoi il a été choisi, en adoptant  un point de vue très inhabituel, de mettre l'accent sur les liens de Constantin avec la Gaule


 En 305, Constantin rejoint son père. Le 25 juillet 306, ce dernier meurt et Constantin, contrevenant aux règles de succession inaugurées par Dioclétien, lui succède. De 306 à 312, il règne sur la Gaule et celle-ci constitue le fondement de son pouvoir en même temps que le lieu où il s’exerce. Après 312, l’horizon de Constantin s’élargit progressivement, puisqu’il prend le contrôle de l’Italie et de l’Afrique du Nord. En 316 (ou en 314), après une guerre victorieuse contre Licinius, il s’empare des diocèses de Pannonie et de Macédoine, et en 324 enfin, il devient le seul maître de l’Empire. Mais on constate qu'il retourne en Gaule dès le printemps 313, qu'il semble ne pas la quitter jusqu'au printemps 315 (alors qu'il est maintenant maître de tout l'Occident), et qu'il y fait encore deux séjours, en 316 puis encore en 328.

Le colloque examinera donc les liens existant entre Constantin et la Gaule : l’œuvre de Constantin en Gaule, l’influence de cette période dès lors que Constantin quitte la Gaule, son évolution religieuse durant ces années, les liens que garde Constantin avec la région, la place des Gaulois dans son entourage, la politique gauloise de Constantin... Durant ces deux journées, la réflexion s’organisera autour de trois axes

  

EA 1132 HISCANT-MA
Comité d'organisation et comité scientifique :
 
Laurent Guichard                Laurent.Guichard@univ-nancy2.fr
Maître de conférences en Histoire romaine (Université Nancy 2)
                                    
Andreas Gutsfeld                Andreas.Gutsfeld@univ-nancy2.fr
Professeur d'Histoire romaine (Université Nancy 2)
                                    
François Richard                 Francois.Richard@univ-nancy2.fr
Professeur honoraire d'Histoire romaine (Université Nancy 2)

 Constantin et la Gaule

Autour de la vision de Grand
(310-2010)

Les trois axes du colloque

1. Dans un premier temps, il sera question de Grand et de la vision païenne de Constantin. Après avoir présenté le site aux IIIe et IVe siècles, on examinera l’hypothèse de Jullian et la question toujours pendante de la localisation de la vision. L’épiphanie apollinienne sera envisagée tant du point de vue de l’expérience religieuse personnelle que du point de vue politique (qu’il s’agisse à proprement parler de politique religieuse ou de l’expression d’une idée ou d’une réalité politiques en des termes religieux). Seront donc examinés également, la politique et le parcours religieux de l’empereur néo-flavien, ainsi que les diverses nuances de sa théologie politique –continuations des conceptions tétrarchiques, présence de divinités plus spécifiquement liées à la Gaule, culte solaire– jusqu’à sa conversion au christianisme.
2. Le deuxième axe de réflexion concerne la politique gauloise de Constantin, dans ses différentes dimensions : il sera ainsi question de sa politique en Gaule (comment administre-t-il son domaine ? Peut-on découvrir dans sa politique gauloise les prodromes de sa politique impériale ?) et de sa politique pour la Gaule, dès lors qu’il s’en éloigne durablement, après 316. On s’intéressera également à sa politique générale, dans les années 306-316, alors que la Gaule constitue le centre de son domaine et l’assise principale de son pouvoir. Comment Constantin parvient-il à se maintenir au pouvoir, quelles relations entretient-il avec ses collègues et ses rivaux ? Comment parvient-il finalement à l’emporter, notamment en s’emparant de l’Italie, là où Sévère et Galère avaient échoué ?
            3. Le troisième axe de réflexion examinera les relations de Constantin avec les Gaulois. On abordera ainsi les réactions à sa politique et les honneurs qui lui sont rendus, notamment par le biais des panégyriques et des inscriptions. Enfin, on étudiera la place des Gaulois, civils ou militaires, dans l’entourage de Constantin (qu’il s’agisse d’individus originaires de ces territoires ou de personnages appartenant à son entourage durant cette période 306-316, ou à celui de son père). On s’interrogera également sur la place des évêques gaulois dans l’entourage constantinien, sur leur influence et sur leur rôle dans les années qui suivent (ou précèdent !) la bataille du Pont-Milvius. Dans quelle mesure jouent-ils un rôle dans la conversion impériale, puis dans l’orientation donnée aux relations entre l’Eglise et l’Etat ? Dans un domaine où nouveautés et évolutions sont le plus souvent venues de la pars orientalis, l’épiscopat gaulois viendrait alors jouer un rôle inhabituel et quelque peu méconnu.

Appel à communications :

Les propositions de communication doivent comporter le titre de la communication et un résumé de 1500 signes maximum. Elles doivent être adressées  au Comité scientifique du colloque Constantin et la Gaule par courriel à l'adresse suivante : 

laurent.guichard@univ-nancy2.fr

Date limite de retour des propositions :

30 mai 2010

12th International Colloquium on Gregory of Nyssa

Contra Eunomium III

14-17 September 2010

Faculty of Theology, K.U. Leuven

The Twelfth International Colloquium on Gregory of Nyssa will focus on his trinitarian theology

through a detailed study of the third book of the Contra Eunomium (CE III).

Call for papers  (expires 01.06.2010)

12th International Colloquium on Gregory of Nyssa

Informationen zu diesem Beitrag

Veranstalter:Prof. Dr. Johan Leemans, Katholieke Universiteit Leuven, Faculty of Theology, Research Unit History of Church and Theology Leuven, Belgium
Datum, Ort:14.09.2010-17.09.2010, The Leuven Institute for Ireland in Europe
Deadline:01.06.2010
The Twelfth International Colloquium on Gregory of Nyssa will focus on his trinitarian theology through a detailed study of the third book of the Contra Eunomium (CE III). As has become customary during the past Colloquia, the main papers will offer a commentary on the work as a whole. Besides these main papers, the conference program will also foresee ample room for about 30-35 offered papers of 25 minutes duration (including discussion). These offered papers can focus on any issue directly related to the writings, thought, philosophical or theological context of Gregory of Nyssa. Besides papers on Gregory of Nyssa “in general”, we are of course especially interested in offered papers that support and further the work done on CE III in the main lectures. As such, papers on the following subjects are particularly welcome:
- The use of the Bible and biblical hermeneutics in CE III
- Analysis of terms of the trinitarian theology in CE III
- Analysis of images, comparisons, rhetorical figures in CE III
- Influence of ancient philosophy on CE III
- Comparisons of selected passages or themes with other works of Gregory
- Comparisons with other thinkers of the 4th century (e.g. Basil of Caesarea, Athanasius, Gregory of Nazianzen
- Philological commentaries on selected passages
- Contributions on the textual transmission of CE III
- Analysis of ancient translations of CE III (esp. Syriac)
- Contextualising CE III within the entire “Eunomian Controversy”
Thus, scholars of all disciplines working on Gregory are invited to submit papers about the main subject of the Colloquium and questions related to it. Also junior scholars with a research focus on Gregory are encouraged to submit a proposal. Finally, also all current projects on Gregory of Nyssa (bibliographies, electronic tools, editions, translations, …) are invited to present their goals, strategies and preliminary results.
Deadline for submitting paper proposals: June, 1
The following languages are welcome: English, German, French, Italian, Spanish.
Paper proposals should provide the following information:
- Name
- Current postal address and e-mail
- Institutional affiliation
- Preliminary title of the paper
- Short explanation (200-300 words): a summary of the content of the paper; why it is important; how it will mark progress in Gregory of Nyssa research; how the argumentation will proceed.
The Scientific Committee will take into consideration all paper proposals. If we will get too many proposals the final decision will be left to the Scientific Committee.
Contact Information:
Prof. Dr. Johan Leemans
Katholieke Universiteit Leuven
Faculty of Theology
Sint Michielsstraat 4 - bus 3101
B – 3000 Leuven
Conference secretariat:
Dipl. Theol. Fabian Sieber / Carla Nicolaye, M.A.
Katholieke Universiteit Leuven
Faculty of Theology
Sint Michielsstraat 6 - bus 3101
B – 3000 Leuven
For all queries concerning registration, programme and conference arrangements:
Email: fabian.sieber@theo.kuleuven.be
Email: carla.nicolaye@theo.kuleuven.be
www: theo.kuleuven.be/page/gregorius_nyssa_2010

Events & Conferences

Mediaevalia at the Lilly Library
Lectures and Workshops given by Falk Eisermann, Staatsbibliothek zu Berlin

Monday, April 26, 2010 at 9:30 A.M. & 2:30 P.M.
Tuesday, April 27, 2010 at 5:00 P.M.
The Lilly Library (1200 East 7th Street)

The speaker for this year's Mediaevalia at the Lilly (April 26–27) will be Dr. Falk Eisermann, director of the Union Catalogue of Incunabula (Gesamtkatalog der Wiegendrucke) at the Staatsbibliothek zu Berlin.
On Monday, April 26th, Dr. Eisermann will conduct two mini-workshops on how to describe incunables in the Internet Age and on how to work with scholarly research facilities for 15th-century printing available on the internet. The workshops also will present opportunities to work with both original source materials as well as electronic resources. The workshops will be in held in English from 9:30 A.M. to 12:30 P.M., and in German from 2:30 P.M. to 5:30 P.M. The number of participants is limited. Enroll by sending an e-mail to the organizers: Cherry Williams and Hildegard E. Keller.
On Tuesday, April 27th at 5:00 P.M., Dr. Eisermann will give a public lecture, to be held at the Lilly Library. His topic will be: "Secrets of Success: Printers, Patrons, and Audiences in 15th Century Leipzig." A reception will follow the lecture.
The series Mediaevalia at the Lilly Library (directed by Cherry Williams, curator of manuscripts at the Lilly, and Professor Hildegard E. Keller, Department for Germanic Studies) aims to both better exploit and publicize the collection by bringing in established scholars and experts for a lecture and a workshop with hands-on-approach for students and faculty. The series is sponsored by the Medieval Studies Institute and the Lilly Library. In seeking to combine lectures with workshops, our goal is to make abstract ideas, as presented in the classroom, concrete by confronting students with the intractable nature of sources and giving them some sense of just how much can be gleaned from handwriting, type, parchment, paper, watermarks, title pages, musical notation, format, decoration, in short, all material aspects of the book over the course of the period stretching from Late Antiquity to the Reformation, i.e., comprehending at the outset the transition from roll to codex and, at the end, the shift from manuscript to print.
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Directions to the Lilly Library


Urban Allegories: Walter Benjamin and Medieval Temporalities
A lecture by Ethan Knapp, Associate Professor of English at the Ohio State University

Friday, January 29, 2010 at 4:30 P.M.
State Room East, Indiana Memorial Union (900 East 7th Street)
This talk revisits the often disembodied history of medieval allegory by returning to Walter Benjamin's famous analysis of the particular modernity of Baudelaire's urban lyricism. Rather than privileging Benjamin's late essay, "On Some Motifs in Baudelaire," which presents a stark sense of the alterity of the modern, we might instead consider his earlier, and richer, treatment in the Arcades project, a treatment that draws on a persistent parallel between Baudelaire and Dante in order to construct a modernity that cannot be read as a simple chron- ological proposition. The talk will then turn to specific examples of late medieval English allegory in Hoccleve, Langland, and Gower.
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The Man with the Pale Face, the Relic, and Du Fay's Missa Se la face ay pale
A lecture by Anne Walters Robertson, Claire Dux Swift Distinguished Service Professor of Music and the Humanities, University of Chicago

Monday, October 19, 2009 at 4:15 P.M.
Ford-Crawford Hall (Simon Building, 200 S. Jordan Ave.)

Professor Anne Walters Robertson writes on subjects ranging from the plainchant of the early church to the Latin and vernacular polyphony of the late middle ages. In her work, liturgical and secular music, and often the interactions of the two, mirror theological and courtly ideas and shape the development of medieval spirituality and personal devotion, architecture, institutional identity, and politics. Her research on fourteenth-century polyphony points to the fundamental roles of local musical dialect in understanding Philippe de Vitry's life and music, and of mystical theology in illuminating the compositions of Guillaume de Machaut. More recently, she has studied the symbolic and folkloric aspects of the seminal masses and motets of the fifteenth and early sixteenth centuries.
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Directions to Ford-Crawford Hall

Little Nothings: "The Squire's Tale" and the Ambition of Gadgets
A lecture by Prof. Patricia Clare Ingham, Indiana University

Monday, September 21, 2009 at 4:00 P.M.
Indiana Memorial Union, State Room West

Despite advancements in architecture, optics, philosophy, literature, music, and mechanics, the Middle Ages remains more often associated with conservation than it is with innovation. This paper, part of a larger book-length study of the meaning and reach of medieval accounts of novelty, analyzes one telling example of the altogether ambivalent discourse of the medieval "newfangled." Geoffrey Chaucer's "Squire's Tale," I argue, cross-cuts a fascination with novel technological gadgetry with the fascinations of impossible love, raising for us the promise and problem prompted by wonder in the new and unusual.
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