Πέμπτη, 3 Ιουνίου 2010

Διεθνές Συνέδριο, 3-6 Ιουνίου 2010



Το Διεθνές συνέδριο με θέμα «Νεο-πατερική σύνθεση ή Μετα-πατερική θεολογία: Το αίτημα της συναφειακότητας στην ορθοδοξία» (3-6 Ιουνίου), θα καλυφθεί ζωντανά από το διαδικτυακό τηλεοπτικό κανάλι www.intv.gr , και θα υπάρχει ταυτόχρονη μετάφραση (ελληνικά-αγγλικά).

3-6-2010 Εκτύπωση E-mail

Νεο-πατερική σύνθεση ή «Μετα-πατερική» Θεολογία:afissa_academy
Το αίτημα της θεολογίας της συνάφειας στην Ορθοδοξία
Διεθνές Συνέδριο (με ταυτόχρονη μετάφραση στα ελληνικά / αγγλικά)
στο Συνεδριακό Θεσσαλίας, Βόλος, 3-6 Ιουνίου 2010
με την παρουσία κορυφαίων Ορθοδόξων Θεολόγων απ' όλο τον κόσμο
Η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών σε συνεργασία με το Πρόγραμμα Ορθοδόξων Σπουδών του Fordham University (Νέα Υόρκη), την Έδρα Ορθοδόξου Θεολογίας του Πανεπιστημίου του Münster (Γερμανία) και το Ρουμανικό Ινστιτούτο Διορθοδόξου, Διαχριστιανικού και Διαθρησκειακού Διαλόγου (INTER) Cluj-Napoca οργανώνει διεθνές συνέδριο με θέμα: Νεο-πατερική σύνθεση ή «Μετα-πατερική» Θεολογία: Το αίτημα της θεολογίας της συνάφειας στην Ορθοδοξία. Το συνέδριο αυτό εντάσσεται στο πλαίσιο του φετινού προγράμματος της Ακαδημίας με γενικό θέμα: Η Ορθοδοξία στον 21ο αιώνα.
Ο 20ος αιώνας υπήρξε για την Ορθοδοξία μια περίοδος σημαντικών αλλαγών και ανακατατάξεων. Για πρώτη φορά, έπειτα από πολλούς αιώνες, με την αφορμή της οικουμενικής κίνησης και στο πλαίσιο κυρίως της ορθόδοξης διασποράς, η ορθόδοξη θεολογία βγήκε από την εσωστρέφεια και την ομολογιακή της περιχαράκωση ερχόμενη σε διάλογο με τις άλλες μεγάλες χριστιανικές παραδόσεις και με τις προκλήσεις του μοντέρνου κόσμου. Αυτή η ελπιδοφόρα πορεία ανανέωσης της Ορθοδοξίας συνδέθηκε στενά με τη λεγόμενη «νεο-πατερική σύνθεση» και με μεγάλα θεολογικά αναστήματα όπως ο π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ, ο Βλαδίμηρος Λόσκι, και τη συμβολή Ελλήνων θεολόγων όπως ο Νίκος Νησιώτης, ο Σάββας Αγουρίδης, ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης, ο Σεβ. Μητρπολίτης Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας, ο Χρήστος Γιανναράς, κ. ά.
Η ορθόδοξη θεολογία έχει συχνά χαρακτηρισθεί ως παραδοσιακή, παραπέμποντας έτσι στη βασική πηγή εμπνευσής της και το πλαίσιο διαμόρφωσής της. Πρόκειται για την πλούσια πατερική της παράδοση, η οποία συχνά τείνει να απολυτοποιείται σε ένα είδος μοναδικού, αν όχι και αλάθητου, κριτηρίου αλήθειας και «ορθοδοξίας». Παρατηρείται έτσι στις μέρες μας το φαινόμενο η ορθόδοξη θεολογία να θεολογεί προσκολλημένη σε μεθόδους και αρχές που προϋποθέτουν ένα τελείως διαφορετικό κοσμοείδωλο, όπως αυτό λ.χ. της βυζαντινής εποχής, ενώ η γλώσσα και ο λόγος της συνδέεται σε μεγάλο βαθμό, αν όχι και αποκλειστικά, με τις κατηγορίες σκέψης της ελληνικής φιλοσοφίας και οντολογίας.
Σήμερα δεν γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι η σπουδαία σε σημασία πατερική παράδοση, δεν υπήρξε ποτέ ένα μονολιθικό, ανιστορικό και αμετάβλητο κατασκέυασμα, αλλά ότι διαρκώς ανακαινιζόταν με τη χάρη του Πνεύματος, προσλάμβάνοντας και αγιάζοντας τα εκάστοτε και εκασταχού νέα πολιτισμικά, κοινωνικά και ιστορικά δεδομένα. Αυτή η δυναμική φαίνεται σήμερα να έχει μάλλον ατονήσει ή και συσκοτισθεί, με αποτέλεσμα η θεολογία να προβάλλει συνήθως ως ένα απηρτισμένο κλειστό σύστημα, έξωθεν ερχόμενο, αν όχι και επιβαλλόμενο, που με τη μεθοδολογία, τη γλώσσα και το λόγο οριστικά και αμετάκλητα ξεπερασμένων εποχών επιχειρεί τάχα να προσφέρει στο σήμερα την «καλή αγγελία» για τη σωτηρία της κτίσης και του ανθρώπου.
Οι παραπάνω διαπιστώσεις εισάγουν το κεντρικής σημασίας ερώτημα, για το εάν και κατά πόσο μπορεί η Ορθοδοξία παραμένοντας πιστή στην πλούσια πατερική της παράδοση να διαλεχθεί ή, μάλλον, να σαρκωθεί στον μετανεωτερικό κόσμο του 21ου αιώνα, κατά το πρότυπο του σαρκωνθέντος Κυρίου της, αναλαμβάνοντας έτσι στην πράξη τις θεολογικές, ανθρωπολογικές αλλά και ιστορικές/πολιτισμικές συνέπειες που απορρέουν από το γεγονός της Σάρκωσης. Με άλλα λόγια, το κεντρικό ζήτημα που τίθεται είναι εάν υπάρχει ενδογενώς η δυνατότητα για την ορθόδοξη θεολογία να λειτουργήσει όχι μόνο ως παραδοσιακή αλλά και ως συναφειακή. Το ερώτημα, όμως, αυτό δεν μπορεί να απαντηθεί ούτε εύκολα αλλά ούτε και μονοδιάστατα. Απαιτεί σοβαρή και κυρίως ειλικρινή, χωρίς προκαταλήψεις, εργασία μέσα στους κόλπους της ορθόδοξης θεολογίας, προκειμένου να αναδειχθούν εκ νέου τα στοιχεία εκείνα που συνέβαλαν στη διαμόρφωση της φυσιογνωμίας της πατερικής παράδοσης που για την εποχή της λειτούργησε περισσότερο ως συναφειακή παρά ως παραδοσιακή μορφή θεολογίας. Θα τολμήσει η Εκκλησία να σαρκώσει στο μετανεωτερικό μας κόσμο την αιώνια αλήθεια του Ευαγγελίου, προσλαμβάνοντας κριτικά και δημιουργικά τη σάρκα ακριβώς του μετανεωτερικού κόσμου, και όχι κάποιας μακρινής ή και χιμαιρικής «χριστιανικής» κοινωνίας;
Στο Διεθνές Συνέδριο από τις 3 έως τις 6 Ιουνίου στο Βόλο με θέμα: «Νεο-πατερική σύνθεση ή “μετα-πατερική” θεολογία», σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα. Στο συνέδριο θα λάβουν μέρος κορυφαίοι ορθόδοξοι θεολόγοι, επίσκοποι, κληρικοί και λαϊκοί, κοσμήτορες και καθηγητέςς ορθοδόξων θεολογικών σχολών απ΄όλο τον κόσμο, που θα λαμπρύνουν με την παρουσία τους την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών, την Μητρόπολη Δημητριάδος και την πόλη του Βόλου.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΠΕΜΠΤΗ 3 ΙΟΥΝΙΟΥ 2010
18.00-18.30                 Εγγραφή-Παραλαβή φακέλων
18.30-19.00                 Έναρξη – Χαιρετισμοί
Α΄ Συνεδρία
Προεδρεύων: Παντελής Καλαϊτζίδης
Συντονιστής της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών
19.00-19.30 Αρχιεπίσκοπος Βολοκολάμσκ Ιλαρίων Alfeyef, Ορθόδοξη Παράδοση και συναφειακή θεολογία
19.30-20.00 Γεώργιος Μαρτζέλος, Καθηγητής στη Θεολογική Σχολή Α.Π.Θ.,Ο ρόλος της συναφειακής θεολογίας στην Ορθόδοξη παράδοση
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 4 ΙΟΥΝΙΟΥ 2010
Β΄ Συνεδρία
Προεδρεύων: George Demacopoulos
Αν. Καθηγητής, Συνιδρυτής-Διευθυντής
του Προγράμματος Ορθοδόξων Σπουδών Πανεπιστημίου Fordham, Νέα Υόρκη
09.00-09.30                 Marcus Plested, Διευθυντής Σπουδών στο Ορθόδοξο Ινστιτούτο του Cambridge, Η εμφάνιση της νεο-πατερικής σύνθεσης: Περιεχόμενο, προκλήσεις και όρια
09.30-10.00 Διακ. Pavel L. Gavrilyuk, Αν. Καθηγητής στο Παν/μιο S. Thomas, Επισκέπτης Καθηγητής στη Θεολογική Σχολή του Harvard, Ο Χριστιανικός Ελληνισμός» του π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ: μια κριτική αξιολόγηση
10.00-10.30                 John Behr, Κοσμήτωρ του Θεολογικού Σεμιναρίου Αγίου Βλαδιμήρου, Νέα Υόρκη,
Επέκεινα της Νεο-πατερικής σύνθεσης
Γ΄ Συνεδρία
Προεδρεύουσα: Monica Herghelegiu
Επ. Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Tübingen
12.00-12.30                 π. Vladan Pericic, Καθηγητής Πατρολογίας, πρ. Κοσμήτωρ της Θεολογικής Σχολής του Παν/μίου  Βελιγραδίου, Λειτουργική θεολογία και συναφειακή θεολογία την πατερική εποχή και σήμερα
12.30-13.00                 Tamara Grdzelidze, Υπεύθυνη Προγράμματος του Τμήματος “Πίστις και Τάξις”, Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών, Η συναφειακή διάσταση των Πατέρων της Εκκλησίας στο πλαίσιο της οικουμενικής κίνησης
Δ΄ Συνεδρία
Προεδρεύουσα: Ελένη Κασσελούρη-Χατζηβασιλειάδη,
Διδάσκουσα στο Ελληνικό Ανοικτό Παν/μιο,
Επιστημονικός συνεργάτις της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών,
15.00-15.30                 Daniel Ayuch, Αν. Καθηγητής στο Ινστιτούτο Ορθόδοξης Θεολογίας St. John of Damascus του Παν/μίου του Balamand, (Λίβανος), Η σχέση μεταξύ βιβλικών και θεολογικών επιστημών
15.30-16.00                 John Fotopoulos, Αν. Καθηγητής στο Τμήμα Θρησκευτικών Σπουδών στο Κολέγιο Saint Mary του Παν/μίου Notre Dame, Η.Π.Α, Η ορθόδοξη θεολογία και η ιστορικο-κριτική μέθοδος
16.00-16.30                 Monica Herghelegiu, Επ. Καθηγήτρια στο Παν/μιο του Tübingen, Η ιεραρχική δομή της Εκκλησίας. Κανονικά και βιβλικά θεμέλια μέσα από την προοπτική της συναφειακής θεολογίας
Ε΄ Συνεδρία
Προεδρεύων: Θεοφ. Επίσκοπος Δυτικής Αμερικής κ. Μάξιμος Εκκλησία της Σερβίας
Καθηγητής Θεολογικής Σχολής Πανεπιστημίου Βελιγραδίου
18.00-18.30                 George Demacopoulos, Αν. Καθηγητής, Συνιδρυτής-Διευθυντής του Προγράμματος Ορθοδόξων Σπουδών στο Παν/μιο Fordham (Νέα Υόρκη), Ιστορία, μετα-αποικιακή θεωρία και κάποιες νέες δυνατότητες για την ανάκτηση του παρελθόντος της θεολογίας
18.30-19.00                 Alexei V. Nesteruk, Ερευνητής-Λέκτορας στο Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου του Portsmouth, Μ. Βρετανία, Επισκέπτης Καθηγητής στο St. Andrews Biblical Theological Institute, Μόσχα, Ορθοδοξία στον αιώνα της επιστήμης: Από τη Νεο-πατερική σύνθεση στη ριζοσπαστική θεολογική δέμευση
ΣΑΒΒΑΤΟ 5 ΙΟΥΝΙΟΥ 2010
ΣΤ’ Συνεδρία
Προεδρεύων: Βασίλειος Μακρίδης
Καθηγητής Κοινωνιολογίας Ορθόδοξου Χριστιανισμού Πανεπιστημίου Erfurt, Γερμανία
09.00-09.30                 Assaad Elias Kattan, Διευθυντής του Κέντρου Θρησκευτικών Σπουδών και Καθηγητής στην έδρα Ορθόδοξης Θεολογίας στο Παν/μιο του Münster, Η επανεξέταση της Ουσιοκρατίας. Ο μύθος μιας μη ερμηνευτικής προσέγγισης στην Ορθόδοξη παράδοση
09.30-10.00 Διάκ. John Panteleimon Manousakis, Επ. Καθηγητής Φιλοσοφίας στο Κολλέγιο Τιμίου Σταυρού, Worcester (Η.Π.Α), Θεός: ον και γεγονός. Στο μεταίχμιο μεταξύ θεολογίας και οντολογίας
10.00-10.30                 π. Δημήτριος Μπαθρέλλος, Δρ. King’s College, Επισκέπτης Καθηγητής στο Ορθόδοξο Ινστιτούτο του Cambridge, εφημέριος Ι.Ναού Αγιάς Σοφίας Ντράφι Ι. Μητροπόλεως Μεσογαίας, Η συστηματική θεολογία ως μια νέα μορφή ορθόδοξης θεολογίας;
Ζ΄ Συνεδρία
Προεδρεύων: Aristotle Papanikolaou
Αν. Καθηγητής, Συνιδρυτής-Διευθυντής
του Προγράμματος Ορθοδόξων Σπουδών Πανεπιστημίου Fordham, Νέα Υόρκη
12.00-12.30                 Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας, Ακαδημαϊκός (Οικουμενικό Πατριαρχείο), Η επικαιρότητα και διαχρονικότητα της Νεο-πατερικής σύνθεσης
12.30-13.00 π. Andrew Louth, Καθηγητής Πατρολογίας Πανεπιστημίου Durham, Μ. Βρετανία, Η αυθεντία των Πατέρων της Εκκλησίας στην προοπτική μιας «μετα-πατερικής ορθόδοξης θεολογίας»
Η’ Συνεδρία
Προεδρεύων: Κωνσταντίνος Δεληκωνσταντής
Καθηγητής Θεολογικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών
15.00-15.30                 Michail Neamtu, Διδάκτωρ Θεολογίας, Senior Fellow, CADI/Eleutheria (Ρουμανία, Η εθνο-θεολογία ως μια ιδιαίτερη περίπτωση της συναφειακής θεολογίας
15.30-16.00 Radu Preda, Αν. Καθηγητής Κοινωνικής Θεολογίας στο Παν/μιο Babes-Bolyai, (Ρουμανία), Ορθόδοξη κοινωνική θεολογία και συναφειακή θεολογία
16.00-16.30                 Aristotle Papanikolaou, Αν. Καθηγητής, Συνιδρυτής-Διευθυντής του προγράμματος Ορθοδόξων Σπουδών στο Παν/μιο Fordham (Νέα Υόρκη), Ορθόδοξος φιλελευθερισμός: Η πολιτική θεολογία μετά την αυτοκρατορική εποχή
Θ΄ Συνεδρία
Προεδρεύουσα: Tamara Grdzelidze
Υπεύθυνη Προγράμματος του Τμήματος “Πίστις και Τάξις”,
Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών,
18.00-18.30                 Peter Bouteneff, Αν. Καθηγητής στο Θεολογικό Σεμινάριο Αγίου Βλαδιμήρου, Νέα Υόρκη , Θεολογίες της απελευθέρωσης: Προκλήσεις για τη σύγχρονη Ορθοδοξία από την πλευρά των θεολογιών της συνάφειας;
18.30-19.00                 Ελένη Κασσελούρη-Χατζηβασιλειάδη, Διδάσκουσα στο Ελληνικό Ανοικτό Παν/μιο, Επιστημονικός συνεργάτις της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών, Η Φεμινιστική θεολογία και η συναφειακότητά της: Πρόκληση ή ευκαιρία για την Ορθόδοξη Θεολογία;
ΚΥΡΙΑΚΗ 6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2010
Θεία Λειτουργία στον Ι. Ναό Αναλήψεως του Χριστού Βόλου
Αναχώρηση λεωφορείων για Συνεδριακό Θεσσαλίας: 10.45
Ι’ Συνεδρία
Προεδρεύων: Assaad Elias Kattan
Διευθυντής του Κέντρου Θρησκευτικών Σπουδών
και Καθηγητής στην έδρα Ορθόδοξης Θεολογίας στο Παν/μιο του Münster
11.30-12.00                 π. Εμμανουήλ Κλάψης, Καθηγητής της Ελληνορθόδοξης Θεολογικής Σχολής  Τιμίου Σταυρού Βοστώνης, Ευαγγέλιο και πολιτισμοί. Προς μια θεολογία των θρησκειών
12.00-12.30                 Θανάσης Ν. Παπαθανασίου, Δρ. Θεολογίας, Αρχισυντάκτης του περιοδικού Σύναξη, Η ιεραποστολή ως πρόκληση για την ορθόδοξη συναφειακή θεολογία
12.30-13.00                 Παντελής Καλαϊτζίδης, Δρ. Θεολογίας, Συντονιστής της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών, Προς μια μετα-πατερική θεολογία;